Ta det litet lugnt innan du river och röjer!


Som nybliven husägare är det lätt att bli entusiastisk. Man vill ändra på allt. Färgerna är fel, tapeterna fula, köket gräsligt, blommorna avskyvärda. Och så vidare.

Men det är klokt att vänta. Låta den första sommaren gå, kanske rentav det första året. Därefter är det lättare att fatta kloka beslut.

Jag började ju med att tapetsera i stora huset ...och rädda några fönster som var i dåligt skick. Sedan väcktes funderingar på en liten stuga, en Friggebod, gäststuga, ateljé. Som tur var hade jag fått tag i en riktigt duktig snickare. Vi började planeringen den andra hösten och sedan byggde han under vintern.






Trots sina ringa mått är stugan mycket användbar. Ibland är den ett litet gästhus. I Dalarna finns något som kallas för "tarrsäng". Det är en ombonad säng som är platsbyggd i två våningar och har förhängen så att man kan vara litet privat när man ligger och sussar. En tarrsäng fick det bli. Så skulle jag finna någon fin förlaga för snickarglädjen vid sängen. Ett gammalt fågelbord låg och skräpade bakom ladan. Det fick bli inspirationen. Kanterna som är sågade efter förlagan syns inte bakom förhänget men de är litet vågiga.


På den här bilden är stugan min härliga skaparverkstad. Är det inte april snart?

3 kommentarer:

Lattemamman sa...

Vilken söt liten skaparverkstad du fick :-)!

Vendeltid sa...

Tänk, redan när jag såg de första bilderna kom "Dalarna" för mig. Ligger stugan där månntro? Underbara sängar!! Mvh, Madeleine.

Akvileja sa...

Hej båda två!
Tack för kommentarerna. Ja, huset ligger i Leksand. Rätt gissat!