Hus som längtar efter kärlek

Som en del av studierna i etnologi, under sent 1970-tal och tidigt -80-tal, ägnade vi studenter oss åt byggnadskultur och då främst hus och miljöer i det gamla bondesamhället. Det var givande och mitt intresse har hållit i sig.

Jag har mängder av böcker om arkitektur och byggnadsvård, jag undviker att måla med plastfärg, avskyr laminatgolv och vill helst ha spröjsade fönster. Typiskt då att jag bor i en HSB-lägenhet från 1940-talet med ospröjsade fönster, marmorfönsterbänkar och (gräsligt nog) flera rum med laminatgolv.

Men jag är på jakt efter huset med stort H,  att bo i permanent. Ett hus som ligger i en vacker, rofylld omgivning. Ett hus med gedigna material, som är välbyggt men kanske inte fått vård och skötsel på länge. En förvildad trädgård därtill .... Å,vad härligt!

Jag tittar dagligen på olika sajter med "hus till salu" eller "att hyra". Då och då dyker det upp hus som har något "speciellt".

Husen på följande bilder har just den speciella atmosfär som jag söker. Samtidigt måste jag vara realist. Underhållet får inte vara alltför eftersatt!












Om du ser möjligheter i dessa hus och lovar att ta väl hand om dem vid ett eventuellt köp, får du veta var de finns om du kontaktar mig!


Inga kommentarer: