Claras docka

När mitt lilla barnbarn Clara skulle fylla två år, sydde jag en docka i present. För många år sedan gick jag på en kurs i sömnad av Waldorfdockor - det var mycket populärt på 1970-talet. Efter den kursen sydde jag dockor till mina döttrar.


Clara är dockans mamma

Nu var det dags att damma av kunskaperna, som fanns kvar någonstans i huvudet och handlaget. Det var verkligen roligt att sy. Jag lyckades få tag i fårull hos en vän i Leksand, Kersti, som har en fårbesättning. Hon hade en säck ull som skulle slängas, stående i ladan. Efterfrågan på ull var noll, berättade hon. Jag fick med mig säcken, plockade ut riktigt fina tussar och tvättade dem i ljummet såpvatten. Efter att ullen torkat, kardade jag den och den var klar att använda. Så började jag sy ... och så här blev resultatet.






Inga kommentarer: