Härliga Leksand!




En lycklig slump förde mig en oktoberdag år 2000 till en vacker by utanför Leksand. Jag hade längtat efter ett sommarhus att åka till... och här fanns det, väntande på mig! Det var kärlek vid första ögonkastet. Så här såg det ut när jag såg huset första gången.



I ett av rummen fanns vackra gamla möbler.

Efter bara en vecka var affären klar! Vilken känsla! Säljare var Bertil H, boende i Rönnäs, Leksand. Hans föräldrar hade tillbringat många somrar i huset men var nu gamla.


Massor av luft och plats för nya idéer

Den hösten blev det av naturliga skäl inte så mycket gjort åt huset. Mitt arbete på Historiska museet i Stockholm krävde sitt och vintern var i antågande. Men det var roligt att tänka på kommande vår och sommar och vad jag då skulle göra. Måla fönster, tapetsera, sy gardiner, plantera blommor och buskar. Och glädjas!

Så fort snön smält var det dags att åka upp till Leksand en helg, sopa ut vinterns musbajs och kyla, tända en brasa i spisen i stora rummet och i vedspisen i köket. Jag var lycklig då ...  och lika lycklig är jag fortfarande när jag kommer till huset i slutet av april varje år.
Hela sommaren och långt in på hösten får jag njuta av livet i vackra Leksand.


Växterna hade börjat vakna. Vad skulle titta upp ur marken? Det var spännande!



Så var det dags att ta itu med allt jag planerat under vintern. Stora rummet fick nya tapeter, sovrummet likaså, liksom matsalen. Fönstren behövde målas. Räcket på altanen ströks med Falu rödfärg.







Så blev det strax midsommar och majstångsresning med efterföljande trädgårdsfest hos grannarna Mats och Gunilla i Grimgården!








Och sommaren fortgick. Vedhuggning inför kyliga dagar (utförd av min älskling Stefan) - det är så mysigt att tända i vedspisen i köket på morgonen, bygge av gäststuga (Bo-Göran), inköp och montering av spisinsats i öppna spisen (Arne B), markiser över altan och sovrumsfönster.




Bakom Stefans rygg ligger katten Svante!

Sådant är livet i Leksand. Inte undra på att jag längtar dit hela vintern!

Inga kommentarer: