Jag växte upp på 50-talet ...

...började i första klass hösten 1951 i Högalidsskolan på Södermalm i Stockholm. Våren 1952 fick jag B (dvs IG) i Ordning. Orsak: jag hade lämnat klassrummet, troligen inte bara en gång,  och gått min väg - struntat i skolan, helt enkelt. Jag tyckte skolan var helkass och hyllade Friheten.

Så småningom vande jag mig vid de fasta tider och regler som gällde i skolan. Jag tyckte mycket om min första "fröken". Hon hette Margit Schön. Jag undrar hur gammal hon kan ha varit, 50? Eller yngre? På den tiden var vuxna "vuxna". De klädde sig inte som om de var tonåringar, man såg att de var vuxna.

Margit Schön var sträng och bestämd men snäll. Hon bodde på Kristinehovsgatan 3 på Södermalm i en fint möblerad tvårummare. Mamma, Pappa och jag var där och hälsade på. Besöker man sin lärare i hemmet nu för tiden? Fröken var även hemma hos oss. Vi bodde på Slipgatan 2, 5 trappor upp. Vår lägenhet var liten, bara ett rum och kök. Men vi hade en jättestor altan där mina föräldrar odlade blommor i stora trälådor.
Vi hade en hammock. I den sitter Fröken och jag på den här bilden. Visst kan man se hur snäll och stilig hon var!



Jag visar mina bokmärken för Fröken. Jag har fortfarande kvar den pärmen.

Femtiotalet bjöd på skön design, det var vår vardag. Vacker vardagsvara hette det. Njut av den här bloggen. Det finns massor att läsa om och titta på, en av de bästa designbloggar jag hittat, hittills:

http://femtiotalsjakten.blogg.se/

Inga kommentarer: