Törstiga blommor och mycket roligt att göra!


Efter en vecka i stan är det härligt att komma tillbaka till huset i Leksand. En vecka är det längsta blommorna tolererar. De är mycket törstiga. Jag har också en del frösådda växter som undrar om det aldrig ska bli varmt?

Det är en kall försommar och dessutom myggigt. Det måste bero på allt regnande.

Som vanligt finns det något roligt att göra när man har ett hus. Jag tar itu med den gamla uthusdörren. Den är mer än 200 år gammal. Måste vårdas varsamt. Först skrapning och inoljning med kokt linolja + balsamterpentin så att träet riktigt får suga åt sig. Sedan några dagars torkning i (förhoppningsvis) torrt väder. Därefter följer grundmålning med utspädd linoljefärg. Torkning igen. Den pågår nu. Det gamla nyckelbeslaget lyckades jag skruva bort, dock inte handtaget. Beslaget ligger nu i linoljesåpa. Fortsättning följer ...






Nu gällde det att hitta rätt färg till dörren! I Leksand finns Tappers färghandel och de har många färgprover att välja på. Jag valde några som gick i blått, gick ut till affärens baksida och hängde upp färgprovsplankbitarna (långt ord) på befintliga spikar på en Faluröd vägg. Jag såg genast vilken av färgerna jag ville ha. 330 kr/litern för äkta linoljefärg i Dalablått.  Sedan hem för att provstryka och måla! Det blev fint!









Inga kommentarer: